مجلة العلوم الطبية و الصيدلانية

تقييم رضا المريضات عن الرعاية التمريضية في قسم أمراض النساء والتوليد بمركز بنغازي الطبي، ليبيا

Assessment of Hospitalised Patient Satisfaction with Nursing Care in the Gynaecology
and Obstetrics Department of Benghazi Medical Center, Libya

Lecturer / Fatma Abdalla Atitalla Omar*1 , Lecturer / Fathi Saad Mustafa1 , Dr. Randa Mahmoud Gadalla Elamrony1

1 Faculty of Public Health | Benghazi University | Libya

Abstract

Abstract: Satisfaction with nursing care is believed to be an indicator of the quality of the health setting, for this reason, many stakeholders and managers focus on measuring patients’ satisfaction to gather crucial information that could improve nursing service quality. The purpose of this study was to assess patients’ satisfaction with nursing care in the gynaecology and obstetrics department at Benghazi Medical Center (BMC) in Libya. Method: This study utilized a cross-sectional survey design. The survey was conducted from April to May 2022. 

 Participants: – The population of the study consisted of adult patients who agreed to participate in the research and met the inclusion criteria, A convenient sampling method was applied in this study (n=300). Instrument: The data were collected through patient satisfaction with the nursing care quality questionnaire (PSNCQQ). The first section collected general information and demographic data; the second section consisted of a questionnaire related to patient satisfaction with nursing care. The scale included additional questions designed to assess satisfaction with the overall quality of care and treatment received during hospitalization, the overall quality of nursing care, and the likelihood that the patient would recommend the hospital to relatives and friends. The findings:  The patients rated their satisfaction with nursing care as being at a low level of satisfaction. Moreover, patients reported less satisfaction with the overall quality of care and services received during their hospital stay and reported that they would not recommend this hospital to their families and friends. Recommendation: Periodic assessments to measure patients’ satisfaction levels with nursing care in different units and locations, and with a larger sample, could help healthcare facilities to guarantee the provision of high-quality patient care.The results of the evaluation should be used to develop potential new strategies to improve the level of nursing services in the hospital.

Keywords: Patient Satisfaction, Nursing Care, Health Care Quality Assessment, gynecology and obstetrics department.

تقييم رضا المريضات عن الرعاية التمريضية في قسم أمراض النساء والتوليد بمركز بنغازي الطبي، ليبيا

المحاضرة / فاطمة عبد الله عطيت الله عمر*1 , المحاضر / فتحي سعد مصطفى1, الدكتورة / رندة محمود جادالله العمروني1

1 كلية الصحة العامة | جامعة بنغازي | ليبيا

الملخص

المستخلص: الرضا عن الرعاية التمريضية يعتبر بانه مؤشر على جودة المرفق الصحي، لذلك يركز العديد من أصحاب المصلحة والمديرين على قياس رضا المرضى اتجاه خدمات التمريضية لذلك عن طريق جمع المعلومات المهمة التي يمكن من خلالها تحسين جودة خدمة التمريضية. الغرض من هذه الدراسة: هو تقييم رضا المرضى عن الرعاية التمريضية في قسم أمراض النساء والتوليد في مركز بنغازي الطبي في ليبيا. منهجية الدراسة: تم استخدام تصميم مسح مستعرض. تم جمع البيانات في الفترة ممتدة من أبريل إلى مايو 2022. المشاركون: يتألف مجتمع الدراسة من المرضى البالغين الذين وافقوا على المشاركة في البحث واستوفوا معايير التضمين، تم تطبيق طريقة أخذ عينات ملائمة في هذه الدراسة (حجم العينة = 300). الأداة البحث: تم جمع البيانات من خلال استبيان عن رضا المرضى عن جودة الرعاية التمريضية. (PSNCQQ) القسم الأول من الاستبانة تتعلق بجمع معلومات عامة وبيانات ديموغرافية ، القسم الثاني يتضمن جمع بيانات حول رضا المرضى عن الرعاية التمريضية. تضمن المقياس أسئلة إضافية مصممة لتقييم الرضا عن الجودة الشاملة للرعاية والعلاج الذي يتم تلقيه أثناء الاستشفاء، والجودة الشاملة للرعاية التمريضية، واحتمال أن يوصي المريض بالمستشفى للأقارب والأصدقاء. وتوصلت الدراسة الي اهم النتائج وهي تصنيف المرضى رضاهم عن خدمات الرعاية التمريضية بقسم النساء والولادة على أنه مستوى منخفض نوعا ما علاوة على ذلك، صنف المرضى الجودة الشاملة للرعاية والخدمات التي تلقوها أثناء إقامتهم في المستشفى بمستوي منخفض وأفادوا بأنهم لن يوصون بهذا المستشفى لعائلاتهم. وأصدقائهم. لقد خلصت هذه الدراسة الي بعض التوصيات منها: – القيام بالتقييمات الدورية على عينات أكبر وأقسام ومواقع مختلفة بالمستشفى يمكن ان يساعد في قياس مستويات رضا المرضى عن الرعاية التمريضية ذلك لغرض تحسين وتوفير جودة رعاية عالية للمرضى. – استخدام نتائج هذا التقييم يساهم في لتطوير استراتيجيات جديدة محتملة بالمستشفى ذلك لغرض تحسين مستوى خدمات التمريض في المستشفى.

الكلمات المفتاحية: رضا المرضى، الرعاية التمريضية، تقييم جودة الرعاية الصحية، قسم أمراض النساء والتوليد