مجلة العلوم الطبية و الصيدلانية

العلاقة بين زيادة الوزن والسمنة والظروف الاجتماعية والاقتصادية في مرحلة الطفولة والمراهقة في دول مجلس التعاون الخليجي: مراجعة منهجية

Childhood and Adolescent Overweight, Obesity and Socio-Economic Circumstances
in The Gulf Cooperation Council Countries: A Systematic Review

Dr. Manal Amro Almughamisi*1, Dr. Majella O’Keeffe2, Prof. Seeromanie Harding3

1 College of Family Science | Taibah University | KSA

2 Biosciences Institute | University College Cork | Ireland

Abstract
 

Abstract: The Gulf Cooperation Council (GCC) Countries are high-income but, unlike those in Europe and North America, uncertainty exists about the patterning of childhood obesity by socio-economic circumstances (SEC). This paper systematically reviews the association between overweight or obesity and SEC in children and adolescents, aged 5-19 years, in the GCC countries. 

Between 2000 and May 2020, 785 papers were identified, 45 full-text articles were reviewed and ten papers of studies in Kingdom of Saudi Arabia (KSA), Bahrain, Kuwait and Qatar were included. Thirty-one SEC-overweight/obesity associations were examined with seven SEC indicators, with parental education and employment being commonly used indicators. Sixteen positive associations were reported in seven studies and two negative associations in two studies. Of the positive associations, eight were among girls, three among boys and five among girls and boys combined.  Multivariable adjustments were conducted in three studies and showed that maternal employment was independently associated with just under a two-fold increase in overweight and obesity. 

The small available evidence base indicates that SEC was generally either positive, more so among girls than boys, or not associated with overweight and obesity among children and adolescents.  These findings signaled the importance of rapidly transitioning contexts of the GCC countries on childhood and adolescent overweight and obesity. 

Keywords: obesity, overweight, adolescents, socioeconomic.

العلاقة بين زيادة الوزن والسمنة والظروف الاجتماعية والاقتصادية في مرحلة الطفولة والمراهقة في دول مجلس التعاون الخليجي: مراجعة منهجية

الدكتورة / منال عمرو المغامسي*1, الدكتورة / ماجيلا اوكوفي2, الأستاذ الدكتور / سيرومني هاردنك3

1 كلية علوم الأسرة | جامعة طيبة | المملكة العربية السعودية

2 معهد العلوم البيولوجية | كلية كورك الجامعية | ايرلندا

3 كلية دورة الحياة وعلوم السكان | كلية علوم الحياة والطب | كلية كينجز لندن | المملكة المتحدة

الملخص

المستخلص: تشهد دول مجلس التعاون الخليجي ذات الدخل المرتفع، حالة من عدم اليقين بشأن نمط سمنة الأطفال بناء على مؤشرات الظروف الاجتماعية والاقتصادية. تستعرض هذه الورقة بشكل منهجي العلاقة بين الظروف الاقتصادية وزيادة الوزن أو السمنة لدى الأطفال والمراهقين، الذين تتراوح أعمارهم بين 5-19 عامًا، في دول مجلس التعاون الخليجي.

بين عام 2000 إلى 2020، تم تحديد 785 ورقة بحثية، وتمت مراجعة 45 دراسة كاملة، وتضمنت عشر دراسات في المملكة العربية السعودية والبحرين والكويت وقطر. واحد وثلاثون ورقه علمية تم فيها قياس العلاقة بين السمنة والظروف الاقتصادية. المستوى التعليمي والوظيفة للوالدين كانت من أكثر المؤشرات استخداما لقياس العلاقة بين السمنة والظروف الاقتصادية والاجتماعية.

أوجدت الدراسات إلى ان هناك علاقة إيجابية بين السمنة و16 مؤشر من الظروف الاقتصادية والاجتماعية في 7 ورقات علمية. ثماني دراسات وجدت علاقة بين السمنة والظروف الاقتصادية والاجتماعية بين الفتيات, 3 دراسات بين الأولاد و5 دارسات جمعت بين الجنسين.

تشير الدراسات إلى أن مؤشرات الظروف الاقتصادية والاجتماعية مرتبطة ارتباطاً إيجابيا بالسمنة لدى المراهقين، أكثر بين الفتيات من الأولاد. أيضا تشير هذه النتائج إلى أهمية التحول السريع لسياقات دول مجلس التعاون الخليجي بشأن زيادة الوزن والسمنة لدى الأطفال والمراهقين.

الكلمات المفتاحية: السمنة، زيادة الوزن، المراهقون، الظروف الاجتماعية والاقتصادية.