مجلة العلوم الطبية و الصيدلانية

العوامل التي تعوق تطبيق الممرضة المدرسية في جدة، المملكة العربية السعودية

العوامل

العوامل

Perception of School Nurses in Saudi Arabia

Dr. Hala Mohammed Yasin1, Dr. Pilar Isla Pera2, Dr. Alaa Mujallad*1, Dr. Carmen López Matheu2

1 University of Jeddah | KSA

2 University of Barcelona | Spain

Abstract

Abstract: In Saudi Arabia, the school nurse exists only in private schools. The aim of this qualitative study is to identify the factors that hinder the implantation of a school nurse figure in Jeddah, Saudi Arabia through exploring the perspectives of 21 participants including directors,

teachers, and parents about the school nurses, and find out what they think about the role of the nurse in a school environment using in-depth individual interviews method. The findings confirmed the need for school nurse in both private and public schools in Saudi Arabia.

All the information considers that the school nurse has a positive impact on students, teachers, and families. The problems that hinder the inclusion of the school nurse in public schools are structural.

Keywords: Nursing, school nurse, Saudi Arabia.

العوامل

العوامل التي تعوق تطبيق الممرضة المدرسية في جدة، المملكة العربية السعودية

الدكتورة / هلا محمد ياسين1, الدكتورة / بيلار ايزلا بيرا2, الدكتورة / الاء فؤاد مجلد*1, الدكتورة / كارمن لوبز ماثيو2

1 جامعة جدة | المملكة العربية السعودية

2 جامعة برشلونة | إسبانيا

الملخص

المستخلص: بعد المنزل، تعد المدارس ثاني أهم بيئة يطور فيها الأطفال حياتهم. توجد أدلة كثيرة توضح أن صحة الطالب مرتبطة ارتباطًا مباشرًا بقدرته على التعلم وأن دور ممرضة المدرسة بالتالي جزء لا يتجزأ من الربط بين الرعاية الصحية والتعليم.

في المملكة العربية السعودية توجد ممرضة المدرسة فقط في المدارس الخاصة كسياسة من وزارة التربية والتعليم. الهدف من هذه الدراسة الاستقرائية النوعية هو تحديد العوامل التي تعيق غرس الممرضة المدرسة في جدة بالمملكة العربية السعودية من خلال استكشاف وجهات نظر ٢١ مشاركًا من بينهم مديرات،

ومعلمات، وأولياء الأمور، وممرضات المدارس حول ممرضات المدارس، ومعرفة مفهومهم لدور الممرضة في البيئة المدرسية باستخدام طريقة المقابلات الفردية المتعمقة. أكدت النتائج الحاجة إلى ممرضة المدرسة في كل من المدارس الخاصة والعامة في المملكة العربية السعودية.

يعتبر جميع المشاركين أن ممرضة المدرسة لها تأثير إيجابي على الطلاب والمعلمات والأسر. المشاكل التي تعيق دمج ممرضة المدرسة في المدارس العامة هي مشاكل هيكلية.

الكلمات المفتاحية: تمريض، صحة مدرسية، صحة عامة، التمريض المدرسي، ممرضة مدرسة، المملكة العربية السعودية

العوامل