مجلة العلوم الطبية و الصيدلانية

تاثير معرفة الممرض والكفائة الذاتية على فعالية الحياة واضطرابات الاعراض على مرضى سرطان المعدة في دور الرعاية التلطيفية في الاردن

الممرض

The Impact of Nurses’ Knowledge and Self-Efficacy on Quality of Life and Symptom Burden
for Patients with Gastric Cancer Receiving Palliative Care in Jordan: A Review of Literature

Dr. Nizar Adnan Rfefan Ass’ad

Abstract

Abstract: Gastric cancer is one of the most prevalent and fatal cancers that has been reported around the world. Numerous studies reported poor and limited nurses’ knowledge of palliative care services. Despite the numerous measures Jordan has taken to improve the palliative care concept,

Jordan still confronts numerous difficulties and issues. This review of the literature on nurses’ self-efficacy and knowledge while providing palliative care to patients with gastric cancer and nurses’ perceptions of the barriers and needs towards palliative care services.

The literature suggests that nurses have poor self-efficacy and knowledge concerning managing cancer symptoms, enhancement of quality of life, and therapy management plans (like opioids) for patients in palliative care units. Unfortunately, few studies have focused on palliative care in Jordan.

This suggests a significant gap in literature studies on palliative care in Jordan.

Keywords: Nurses, knowledge, self-efficacy, quality of life, symptom burden for patients, gastric cancer, palliative care.

الممرض

تاثير معرفة الممرض والكفائة الذاتية على فعالية الحياة واضطرابات الاعراض على مرضى سرطان المعدة في دور الرعاية التلطيفية في الاردن

الدكتور / نزار عدنان رفيفان اسعد

الملخص

المستخلص: يعد سرطان المعدة أحد أكثر أنواع السرطان انتشارًا وفتاكًا التي تم الإبلاغ عنها في جميع أنحاء العالم. أفادت العديد من الدراسات أن معرفة الممرضات ضعيفة ومحدودة بخدمات الرعاية التلطيفية. على الرغم من الإجراءات العديدة التي اتخذها الأردن لتحسين مفهوم الرعاية التلطيفية، إلا أن الأردن لا يزال يواجه العديد من الصعوبات والقضايا.

هذه المراجعة للأدبيات المتعلقة بالكفاءة الذاتية للممرضات ومعرفتهن أثناء تقديم الرعاية التلطيفية للمرضى المصابين بسرطان المعدة وتصورات الممرضات حول العوائق والاحتياجات تجاه خدمات الرعاية التلطيفية.

تشير الأدبيات إلى أن الممرضات لديهن كفاءة ذاتية ومعرفة ضعيفة فيما يتعلق بإدارة أعراض السرطان، وتحسين نوعية الحياة، وخطط إدارة العلاج (مثل المواد الأفيونية) للمرضى في وحدات الرعاية التلطيفية.

ولسوء الحظ، ركزت القليل من الدراسات على الرعاية التلطيفية في الأردن. وهذا يشير إلى وجود فجوة كبيرة في الدراسات الأدبية حول الرعاية التلطيفية في الأردن.

الكلمات المفتاحية: الممرضات، المعرفة، الكفاءة الذاتية، جودة الحياة، عبء الأعراض على المرضى، سرطان المعدة، الرعاية التلطيفية.

الممرض